Mest aktive brukere »

Kultur.

Blåser opp masteroppgaven

MANGE VARIABLER. Det er viktig å ha gode hjelpere man kan stole på. Det er nemlig også det aspektet at jeg faktisk ikke bare skal medvirke på konserten - det er jeg som er i fokus! Man får en dobbeltrolle som det er viktig å ikke bli forvirret av. På konsertdagen har jeg gjort det slik at jeg får tid til å varme opp og fokusere på spillingen, sier saksofon-student Morten Norheim. Foto: ØYVIND SUNDFØR STOKKE-ZAHL

Griegakademiet-student Morten Norheim har ansvar for nærmere 30 personer når han leverer sin avsluttende masteroppgave, i en fullsatt kirke.

Tekst: KRISTOFFER ANTONIO SKINLO
Sist oppdatert: 31.05.14 kl. 12.25

I disse dager er lesesaler og kantiner fullstappet med studenter som leser til eksamener. På Griegakademiet ved Universitetet i Bergen (UiB) har pipen en litt annen lyd. Der er man nemlig i full sving med eksamenskonserter, både på bygget, på Nattjazz og andre steder i byen. Én av dem er masterstudent Morten Norheim.

– Jeg er ansvarlig for musikerne, koret, rigging, lyd, øving, alt. Jeg blir en potet, sier han.

Norheim studerer utøvende klassisk, med saksofon som sitt instrument. Søndag 1. juni har han sin avsluttende masterkonstert, og i stedet for å holde den i Gunnar Sævigs Sal på Griegakademiet, vil konserten foregå i Johanneskirken.

Ikke nervøs for sensor

I tillegg til ham selv vil også et kammerorkester og et mannskor bidra på eksamen. Men Norheim bedyrer like fullt at nervene er under kontroll, selv om det er mange ting å ha styr på.

– Jeg ser på dette først og fremst som en konsert, og ikke en eksamen. Jeg vil naturligvis ha det litt i bakhodet at det sitter sensorer i salen, men det er jo ikke som om de sitter på første rad med leselys, sier saksofonisten.

– Fokuset ligger på å gjøre en best mulig jobb, og gi folk en opplevelse. Derfor har jeg valgt musikk som betyr noe for meg, sier han.

Norheim skal spille orginalstykker skrevet for saksofon, med varierende besetning og stil, blant annet et stykket skrevet til den norske jazzsaksofonisten Jan Garbarek. Han skal også spille et verk to ganger, dog først forkledd i improvisasjon.

– Jeg har i tillegg arrangert en islandsk hymne, «Heyr, Himna Smiður» for mannskor, orgel og kammerorkester. Dette er knyttet til lokalet jeg spiller i, og konteksten det å spille i en kirke gjør med programmet. Jeg ønsker at når folk hører det siste stykket, så skal de tenke «Vent litt, dette virker jo kjent». Salmen er over 800 år gammel.
 
– Gjør noe med musikken

Normalt foregår eksamenskonsertene på selve akademiet, men ifølge musikerne selv er det veldig gitt hvilke program man kan ha i en slik liten sal.

– Bachelorkonserten min ble holdt i Korskirken, så jeg har gjort det store format før, sier Norheim, som den gang fikk en komponist til å skrive for seg selv og et symfonisk blåseensemble.

I høst skrev Studvest blant annet om en fiolinist som startet underskriftskampanje fordi hun ikke fikk ha eksamen i Sandviken kirke.

Norheim forteller at det er ganske få som får ha konsertene sine utenfor bygget, og at det er flere årsaker til at han vil ut i byen.

For meg er det ønskelig å ha konserten et annet sted på grunn av to ting. Jeg må selv ta ansvaret for hele konsertproduksjonen og det lærer man utrolig mye nyttig av. Jeg tror også at det å spille i en kirke som Johanneskirken gjør noe med musikken for lytterne. I tillegg har man i kirken tilgang på orgel, som også vil være i bruk under konserten.

Ikke rik på unikt samarbeid

Med seg på laget har Norheim musikere som har studert eller studerer ved Griegakademiet og en dirigent, i tillegg til et profesjonelt mannskor.

– Jeg må lage en oversikt over alle musikerne, og finne ut når det passer for folk å øve. Vi har ennå ikke hatt en øving med alle sammen, sier Norheim.

I koret er det er mange utdannede kompiser og venner som liker å synge. Verken musikerne eller sangerne får betalt.

– Vanligvis henter folk gjerne inn et korps eller noe de selv har spilt i tidligere, hvis de er i miljøet. Og det er jo ikke som om jeg er kjent i strykermiljøet. Det er vanlig at folk spiller på hverandres eksamenskonserter, men det er ikke vanlig at det er 20 som gjør det.

Selv om konserten vil bli holdt i en åpen Johanneskirke, er det ikke noe saksofonisten tjener penger på.

– Vi tjener ingenting på dette. Vi kan ikke ta inngangspenger, og siden det er en eksamenskonsert er det ikke lov å søke midler, som er vanlig praksis når man ellers holder klassiske konserter.

Aktiv i band

Når Norheim nå snart går ut fra Griegakademiet, tenker han likevel å fortsette å studere. Planen er å studere årsstudium i praktisk pedagogikk ved UiB til høsten, og fortsette å spille.

– Den generelle planen er å fortsatt utvikle og utnytte mitt potensiale som allsidig musiker. God musikk for meg er ikke bundet til sjanger. Jeg har vært aktiv i en god del band den siste tiden, slik som Anja Kløve og Det Skandaløse Orkester. Jeg er også fast inventar i bandet Kabaret Makaber.
 
– Det jeg synes disse bandene er flink til, er å skape et marked og interesse for sin musikk. Her har vi klassisk skolerte musikere en del å lære.
MASTERKONSERTEN
  • Det kreves at man spiller et 70 minutter langt repertoar.
  • Det må være en blanding av med ensemble og solo.
  • Eksamene ved Griegakademiet er stort sett åpne.
  • Noen av jazzmusikerne har sine eksamenskonserter på Nattjazz.
  • Morten Norheims konsert vil gå klokken 17.00 i Johanneskirken, søndag 1. juni.

Debattregler

  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
    Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.
    Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?
  • Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.